New Music: DUO
Nabowa’s latest release eases you into a musical mood with an opening track typical of previous albums: a lively, earthy instrumental groove rich with textures, infectious melodies and pleasing bridges. But with the second track, you quickly understand what this album is about. The quartet has previously collaborated with other musicians and singers, notably Motoharu and Naoito, but never with such deliberate focus and variety. Conscious of having to provide space in some songs for lyrics, the band approaches songwriting in ways they are perhaps not accustomed to, but the effect is certainly not Nabowa-lite. Their maturing skills are on full display and one instrumental track later in the album showcases the deepening funk directions they have explored of late. The singing on the album from somewhat obscure vocalists is idiosyncratic and not for everyone. Then again, what’s for everyone? The CD almost seems to be saying, challenge your tastes! It’s like a quirky old wine, well worth the sip. |
Nabowaの最新アルバムは、前作の雰囲気を引き継ぐ一曲目から美しい音楽の世界へと誘ってくれる。それは生き生きとした気取らないグルーブ感のあるインストゥルメンタルで、豊かなテクスチャー、伝わりやすいメロディ、魅力的な間奏を伴っている。二曲目を聴けば、このアルバムがどんな作品なのかすぐに分かるだろう。この4人組は以前に元晴やNAOITO、他のミュージシャンたちやシンガーたちとコラボしたが、今回のように意図的で変化に富んでいることはなかった。歌詞の居場所を意識的に見つけようとすることは、このバンドの曲作りにおいては不慣れな作業だったかもしれない。その影響は確かにNabowaっぽくない形で現れている。彼らの成熟したスキルのすべてが表現されており、アルバム後半に収録されているインストゥルメンタルの曲には、彼らが最近探し求めていた深まるファンクへの方向性がはっきりと示されている。誰もが知っているヴォーカリストではなく、独特で万人向けとは言えない曲もある。ちょっと待って、万人向けの音楽ってどんなものだろう?このCDは、あなたの好みを試してみて!と言っているように思える。ひねりの効いた年代物のワインのようで、一口ずつゆっくり楽しむのがいいようだ。 |