Performing Arts


Like father, like son. Sort of…

Ikuo is the famed mime who launched Yokohama’s Performance Festival (Daidôgei). After a very successful few years in Japan on stage and television, he abruptly abandoned everything and went to France to further hone his skills. He traveled Europe as a performer and eventually became a teacher at the French National Circus. After about a decade in Europe he returned to Yokohama where he has become more of an event producer.

Perhaps it is no surprise that his son, Kiyono Yoshito, is also a performer who has recently returned from a stint in France. Except that Ikuo never once pressured or encouraged his son to take this route. Kiyono explains, “I think he taught me pantomime for like an hour once when I was a kid. But on traveling with my dad to performances, I was exposed to music and was charmed by the sax. A sax is heavy and expensive so I thought I’d take up the harmonica; it seemed easier. Of course, it is difficult if you want to do it right.”

Kiyono played music in a comic-style high school band, but gained deeper exposure to the stage when he went to Oberlin University. There, as a philosophy major with a drama minor, he learned under famed actor Hirata Oriza. Following graduation, he toured for a year and a half with Hirata, working as an actor, but one who played harmonica on stage.

His trip to Europe came shortly thereafter, just as ODA was celebrating its 50-year anniversary. He earned a two-year overseas scholarship to France, where he would further develop his stage and performance techniques. During the day, he attended a circus school, but nights he played harmonica at clubs and festivals. When his scholarship ended, he roamed Europe for another two years, playing the blues. He cites Albert King, Albert Collins, Buddy Guy and James Cotton as influences.

So why leave Europe? A simple, but ironic answer for a Japanese: “I want to give Japan a try.” Blues has struggled to gain wider acceptance in Japan. And a Japanese harmonica player is going to have some perception hurdles to overcome. But the boy’s got talent and no small amount of worldly experience. In terms of future success, it’s likely to be like father, like son.

See Kiyono Yoshito live (with Tanaka Koei):
@Jirokichi in Koenji, 8/4 & 9/17, 19:30~
www.jirokichi.net

この親にしてこの子あり・・・

Ikuoは「ヨコハマ大道芸」の発起人でもある有名なパントマイマー。舞台やテレビなどで活躍した後、あっさりと全てを捨てて単身でフランスに渡って更なる修行を目指した。パフォーマーとしてヨーロッパ各地を転々とした後、パリ国立サーカス学校の講師になった。10年間のヨーロッパ生活を経て横浜に戻ってきて今では専らイベント・プロデューサーとして活躍中だ。

彼は息子である清野美土に俳優になることを勧めたことは一度もないというが、それでも舞台俳優になった息子はフランスから最近帰国したばかり。「父からは僕が小さい頃にほんのちょっとだけパントマイムを教えてもらったことがあるのですが、父と一緒に仕事であちこち回っているうちに自然に音楽に興味が移っていき、最初はサックスを吹きたいと思いました。でもサックスは大きくて重くて高価だったので、ずっとお手軽なハーモニカにしようと決めました。もちろんハーモニカもちゃんとやろうとすれば難しい楽器なのですが」と清野は話してくれた。

高校時代の清野はコミックバンドで活動していたが、桜美林大学では演劇を副専攻しながら哲学を専攻し、著名な劇作家・演出家である平田オリザの元で学んだ。大学卒業後は1年半に渡るツアーを平田と共に行い、舞台俳優として、ハーモニカ奏者として活躍した。

その後まもなく文化庁の派遣で2年間フランスに国費留学、そこでさらに芸を磨くことになる。昼はサーカス学校に通いながら夜はクラブでハーモニカを吹いた。留学を終えた後もヨーロッパにとどまり、さらに2年間ブルースを演奏しながら各地を転々とした。影響を受けたミュージシャンとして、アルバート・キング、アルバート・コリンズ、バディ・ガイ、ジェームス・コットンの名前を挙げている。

ヨーロッパから日本に戻ってきた理由はシンプルだ。「日本で頑張ってみたかったんです。」 ブルースというジャンルは日本ではなかなか本当にメジャーにはなれない。日本のハーモニカ奏者の地位も決して高くはない。でも清野には才能があるし世界中の舞台での経験も積んでいる。将来の成功という点では、「この父親にしてこの子あり」ということになるだろう。

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